
Nowa etykieta opony UE.
Nowa etykieta opony UE:
więcej przejrzystości, mniej emisji.
Od 1 maja 2021 Unia Europejska wprowadza nowe rozporządzenie dotyczące etykietowania opon w odniesieniu do efektywności paliwowej i innych parametrów. Ma to umożliwić konsumentom świadome wybieranie opon efektywniejszych paliwowo. Zarówno w przypadku pojazdów prywatnych, jak i firmowych może to bowiem przyczynić się do zmniejszenia kosztów i ograniczenia emisji.
Ponadto wprowadzana tym rozporządzeniem nowa etykieta opony wspiera jeden z głównych celów UE, aby w roku 2050 osiągnąć neutralność klimatyczną. Ruch drogowy oraz redukcja powstającej w jego następstwie emisji CO2 odgrywają istotną rolę w osiągnięciu tego celu.
Porównanie starej i nowej etykiety opony UE.
Nowa etykieta opony UE (ilustracja po prawej) w jeszcze prostszy i bardziej przejrzysty sposób prezentuje jej najważniejsze właściwości, takie jak efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i hałas toczenia. Ponadto zawiera piktogramy dotyczące przyczepności na śniegu i lodzie1 oraz kod QR, za pomocą którego można uzyskać podgląd karty charakterystyki produktu.
Cechy nowej etykiety opony UE:
- Nowa etykieta opony dotyczy teraz nie tylko opon do samochodów osobowych, ale również autobusowych i ciężarowych (klasy opon C1, C2, C3)
- Nowa, krótsza skala efektywności paliwowej z klasyfikacją od A do E2
- Nowa, krótsza skala przyczepności na mokrej nawierzchni z klasyfikacją od A do E2
- Nowa prezentacja klas hałasu toczenia z klasyfikacją od A do C2
Dodatkowe informacje na nowej etykiecie opony:
- Oznaczenie typu opony (nr art. opony)
- Nowe piktogramy przyczepności na śniegu (3PMSF) i na lodzie1
- Kod QR do każdego oznaczenia typu opon z linkiem do bazy produktów UE (EPREL)
Opony na lód przeznaczone są do nawierzchni z warstwą lodu lub stałą pokrywą śnieżną i powinny być używane jedynie w przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych (np. przy niskich temperaturach). Ponadto użytkowanie opon na lód w mniej trudnych warunkach pogodowych (np. przy mokrej nawierzchni lub wyższych/dodatnich temperaturach) może prowadzić do pogorszenia właściwości związanych z przyczepnością na mokrej nawierzchni, obsługą i zużyciem.
Na skalach efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni litera „A“ oznacza klasę najwyższą, a litera „E“ najniższą. Przy prezentacji klas hałasu toczenia litera „A“ oznacza klasę najwyższą, a litera „C“ najniższą.