Oto jak zrównoważony jest EQC.
Oto jak zrównoważony jest EQC.
W ramach „Ambition 2039“ Mercedes-Benz dąży w odniesieniu do swoich pojazdów do zaoferowania w tej dacie floty nowych samochodów neutralnych pod względem CO₂. Ważnym krokiem w tym kierunku jest test środowiskowy Mercedes-Benz 360°, który model EQC 400 4MATIC zaliczył pomyślnie jako pierwszy pojazd marki produktów i technologii EQ. Chodzi przy tym o kompleksowy bilans ekonomiczny, w którym szczegółowo badane są wpływy na środowisko przez cały cykl życia, czyli od pozyskania surowców naturalnych, poprzez produkcję i korzystanie (tutaj przejechana trasa 200 tys. km), aż po utylizację. Mercedes-Benz przeprowadza regularnie ten tak zwany test środowiskowy jako pierwszy producent z branży motoryzacyjnej już od 2005 roku. Proces bazuje na międzynarodowej normie ISO 14040, a wynik jest sprawdzany dodatkowo zewnętrznie przez TÜV Süd w ramach czasochłonnej procedury, zapewniając w ten sposób maksymalną transparentność,
Przy tym modelowi EQC 400 4MATIC pomaga lokalnie trwała bezemisyjna jazda oraz wysoka efektywność elektrycznego zespołu napędowego. Pojazdy elektryczne mogą kompensować podczas jazdy - w zależności od źródła energii - początkowo wyższy poziom emisji CO₂ podczas produkcji. Jeżeli pojazdy elektryczne są eksploatowane tylko z wykorzystaniem energii odnawialnych, poziom emisji CO₂ w okresie cyklu życiowego zmniejsza się znacząco o maks. 70 procent w porównaniu z pojazdami z silnikiem spalinowym.
Nasz cel na 2022: fabryczna neutralność CO₂.
Nasz cel na 2022: fabryczna neutralność CO₂.
W takich samych warunkach produkcja pojazdów elektrycznych generuje więcej CO₂ niż produkcja pojazdów z silnikami spalinowymi, ponieważ potrzeba dużo energii, zwłaszcza do produkcji ogniw akumulatorowych.. Tym ważniejsze jest, aby w dłuższej perspektywie włączanie neutralnej pod względem CO₂ energii do produkcji, co zgodnie z planami Mercedes-Benz ma nastąpić we wszystkich europejskich zakładach już w 2022 roku. Krokiem w tym kierunku jest wykorzystywanie „zielonego“ prądu z rodzimych farm wiatrowych między innymi do produkcji EQC w zakładzie Mercedes-Benz w Bremie oraz do produkcji akumulatorów w lokalizacji niemieckiego ACCUMOTIVE w saksońskim Kamenz.
Skład surowcowy modelu EQC.
Skład surowcowy modelu EQC.
Masa własna modelu EQC 400 4MATIC wynosi 2420 kg. Największą zawartość na poziomie 39 procent stanowią stal i stopy żelaza, następnie metale lekkie (23 procent) i materiały polimerowe, czyli tworzywa sztuczne (18 procent).
Już dzisiaj efektywność materiałów chroniących zasoby naturalne, takich jak odpady plastikowe poddawane recyklingowi i zasoby odnawialne w pojazdach stale się zwiększa. I tak opracowany specjalnie dla EQC, wysokiej jakości materiał obić foteli „Response“ składa się w 100 procentach z poddanych recyklingowi butelek PET. Poza tym odpady poddawane recyklingowi są również wykorzystywane w okładzinie wnęki koła zapasowego lub osłonach spodu komory silnika. Odnawialne surowce mineralne, takie jak na przykład kenaf, wełna i papier są również stosowane. Włókna roślin konopnych są na przykład stosowane w okładzinie przestrzeni bagażowej, a papier jako rdzeń o strukturze plastra miodu w podłodze przestrzeni bagażowej.
W Mercedesie EQC łącznie 100 elementów plus małe części, takie jak przyciski, nakrętki z tworzywa sztucznego i elementy mocujące przewody o masie łącznej 55,7 kg jest wykonanych z materiałów chroniących zasoby.
Drugie życie akumulatorów wysokiego napięcia.
Drugie życie akumulatorów wysokiego napięcia.
Mercedes-Benz uczestniczy również aktywnie w badaniach i opracowywaniu nowych technologii recyklingu w celu zabezpieczenia przyszłego zapotrzebowania na surowce naturalne do elektromobilności. Ustalenia dotyczące recyklingu baterii litowo-jonowych zostały już zebrane w różnych projektach badawczych oraz we współpracy z dostawcami i partnerami w zakresie utylizacji. Recykling materiałowy wykorzystywanych surowców, takich jak lit, nikiel, platyna, kobalt i pierwiastki ziem rzadkich, jest w centrum uwagi i zaczyna się już w momencie projektowania komponentów. Mercedes-Benz zdefiniował cztery etapy procesu recyklingu akumulatorów i opracował odpowiednie procesy: ReUse (długoterminowe ponowne użycie akumulatora, np. do stacjonarnego magazynowania energii), RePair (naprawa akumulatora), ReManufacturing (demontaż i ponowny montaż akumulatora) oraz ReMat (recykling i odzyskiwanie składników).
Firma Daimler skoncentrowała się szczególnie na ReUse, zakładając spółkę-córkę Mercedes-Benz Energy GmbH, w postaci stacjonarnych systemów magazynowania energii: wynika to z faktu, że cykl życia akumulatora pojazdu plug-in lub pojazdu elektrycznego nie musi kończyć się wraz z eksploatacją pojazdu; mogą one być ponownie wykorzystane do stacjonarnego przechowywania energii. W przypadku takiego wykorzystania niewielkie straty mocy nie mają większego znaczenia, dzięki czemu ekonomiczna eksploatacja w sektorze stacjonarnym jest możliwa przez szacunkowo minimum dziesięć kolejnych lat. Dzięki ponownemu wykorzystaniu modułów litowo-jonowych można więc prawie podwoić ich ekonomiczne wykorzystanie.
EQC 400 4MATIC: średnie zużycie energii elektrycznej: 20,5-23,2 kWh/100 km: średnia emisja CO2: 0 g/km<p>Podane wartości ustalono zgodnie z przewidzianą przepisami procedurą pomiarową. Są to „wartości CO₂ WLTP” w rozumieniu Art. 2 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153. Wartości zużycia energii elektrycznej obliczono na bazie tych danych. Dane nie dotyczą konkretnego pojazdu i nie są częścią oferty, lecz służą jedynie porównaniu różnych typów pojazdu. Wartości różnią się w zależności od wybranego wyposażenia dodatkowego i mogą się różnić od końcowych wartości zamówionego wzgl. dostarczonego pojazdu. Zużycie prądu zostało określone na podstawie rozporządzenia 692/2008/WE.</p>