Lewis Hamilton obserwuje test modelu Mercedes-AMG Project ONE w kanale aerodynamicznym.
Żądany film jest obecnie niedostępny. Ponów próbę nieco później.
Zobacz ponownie

Mercedes-AMG Project ONE – technologia Formuły 1 na zwykłej drodze.

Mercedes-AMG Project ONE – technologia Formuły 1 na zwykłej drodze.

Światowa premiera na targach IAA.

Światowa premiera na targach IAA.

Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie światową premiera święci Mercedes-AMG Project ONE: Po raz pierwszy dwuosobowy supersamochód w wersji pokazowej przenosi najnowocześniejsze i najbardziej wydajne hybrydowe rozwiązania Formuły 1 niemal bez zmian z toru wyścigowego na zwykłą drogą, wieńcząc 50 lat historii AMG. Wyczynowa hybryda ma dysponować mocą przekraczającą 1000 KM i osiągać prędkość maksymalną powyżej 350 km/h.
Pokazowy model łączy niesamowite osiągi z toru wyścigowego z technologią hybrydową Formuły 1 przystosowaną do wymogów codziennej eksploatacji. Takie rozwiązanie jest bez precedensu w skali światowej.

Jeden silnik turbodoładowany i cztery silniki elektryczne.

Widok Mercedes-AMG Project ONE z lotu ptaka
Widok Mercedes-AMG Project ONE z otwartym nadwoziem z lotu ptaka

Jeden silnik turbodoładowany i cztery silniki elektryczne.

Jednostka napędowa High Performance Plug-in-Hybrid zastosowana w modelu Mercedes-AMG Project ONE pochodzi bezpośrednio z Formuły 1 i powstała w ramach ścisłej współpracy ze specjalistami, pracującymi na co dzień dla Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Tworzą ją ściśle zintegrowane i współdziałające w inteligentnej sieci silniki: jeden hybrydowy spalinowy z turbodoładowaniem oraz cztery elektryczne. Jeden z nich jest zintegrowany z turbosprężarką, jeden został umieszczony przy silniku spalinowym i jest połączony z wałem korbowym, a dwa pozostałe napędzają przednie koła.

Umieszczony centralnie z tyłu silnik osiąga do 11.000 obr./min.

Umieszczony centralnie z tyłu silnik osiąga do 11.000 obr./min.

Hybrydowy silnik spalinowy V6 o pojemności 1,6 l z bezpośrednim wtryskiem i wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem pochodzi bezpośrednio z wyścigowego bolidu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas. W celu uzyskania wysokiej prędkości obrotowej mechaniczne sprężyny zaworowe zastąpiono sprężynami pneumatycznymi. Jednostka napędowa umiejscowiona centralnie przed tylną osią bez problemu osiąga prędkość obrotową na poziomie 11.000 obr./min – to wynik nieosiągalny dla żadnego pojazdu dopuszczonego obecnie do ruchu na drogach publicznych. Aby jednak zapewnić dłuższą żywotność i możliwość stosowania dostępnej na stacjach benzyny Super plus zamiast paliwa wyścigowego, prędkości obrotowe świadomie utrzymuje się poniżej poziomu Formuły 1.

Driving Performance przyszłości.

Driving Performance przyszłości.

Od samego zarania sportów motorowych marzeniem inżynierów jest przeniesienie technologii stosowanej w wyścigach na zwykłe drogi. Mercedes-AMG urzeczywistnia teraz to marzenie na najwyższym możliwym poziomie.

Przedni widok Mercedes-AMG Project One.

„Sport motorowy nie jest dla nas celem samym w sobie. Pod naciskiem niezwykle silnej konkurencji tworzymy rozwiązania, z których później korzystają nasze samochody seryjne. Korzystamy teraz z doświadczeń i sukcesów, zebranych na drodze do zdobycia trzech tytułów mistrza świata w kategorii kierowców i konstruktorów, aby po raz pierwszy technologię Formuły 1 przenieść na zwykłą drogę – w modelu Mercedes-AMG Project ONE“, mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Widok tylny i boczny Mercedes-AMG Project ONE.

Pojazd koncepcyjny zdradza liczne tajemnice przyszłego modelu seryjnego. „Ten supersamochód stanowi największe wyzwanie, przed jakim kiedykolwiek stanęliśmy. Jest apogeum strategicznego rozwoju Mercedes-AMG jako marki samochodów sportowych i wyczynowych. Project ONE wynosi poprzeczkę technicznych możliwości na zupełnie nowy poziom, wyznaczając nowy punkt odniesienia dzięki połączeniu wydajności i osiągów. Jednocześnie Project ONE pokazuje, w jaki sposób AMG postrzega przyszłość Driving Performance“, opowiada Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Cud techniki na przedniej osi.

Cud techniki na przedniej osi.

Silniki elektryczne umieszczone na przedniej osi stanowią prawdziwy cud techniki, umożliwiając osiągnięcie prędkości obrotowej na poziomie 50.000 obr./min – obecny stan techniki to maks. 20.000 obr./min.

Przedni i tylny widok Mercedes-AMG Project ONE.

Dodatkową moc dla wysokoobrotowej jednostki napędowej zapewnia zaawansowana technicznie turbosprężarka. Turbina oraz sprężarka zostały tu zamontowane osobno i zlokalizowane w optymalnej pozycji względem strony wydechowej i ssącej silnika V6. Połączono je ze sobą wałkiem, na którym znajduje się silnik elektryczny o mocy ok. 90 kW, który w zależności od stanu roboczego napędza turbinę sprężarki, uzyskując obroty 100.000/min., np. w trakcie ruszania lub po zmianach obciążenia. W Formule 1 taka jednostka napędowa określana jest skrótem MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Reaguje szybciej niż silnik wolnossący V8.

 

Reaguje szybciej niż silnik wolnossący V8.

 

Jego największą zaletą jest brak turbodziury, dzięki której opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu wynikająca z bezwładności dużej turbosprężarki zostaje zupełnie wyeliminowana. Czas reakcji jest znacznie krótszy niż w przypadku silnika wolnossącego V8.

Spojrzenie na kokpit pojazdu Mercedes-AMG Project ONE
Widok tylny i boczny Mercedes-AMG Project ONE.

Elektryczna turbosprężarka ma jeszcze jedną zaletę – wykorzystuje część niepotrzebnej energii strumienia spalin, aby jako generator wyprodukować energię elektryczną i w ramach rekuperacji przekazać ją do akumulatora litowo-jonowego albo wykorzystać ją do napędu kolejnego silnika elektrycznego. Ten ma moc 120 kW, jest umiejscowiony bezpośrednio przy silniku spalinowym i za pośrednictwem przekładni zębatej typu czołowego połączono go z wałem korbowym (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) – to również rozwiązanie, pozwalające osiągać w Formule 1 maksymalną wydajność i osiągi.

Oś przednia napędzana wyłącznie elektrycznie.

Oś przednia napędzana wyłącznie elektrycznie.

Sprawność cieplna silnika spalinowego wyposażonego w turbosprężarkę elektryczną (MGU-H) wynosi w połączeniu z silnikiem elektrycznym na wale korbowym (MGU-K) ponad 40 procent. To wartość do tej pory nieosiągalna w samochodach produkowanych seryjnie. Silnik spalinowy uzupełniają dwa kolejne silniki elektryczne o mocy 120 kW każdy, umieszczone na przedniej osi.
Przez przekładnie redukcyjne są one połączone z przednią osią. Napędzana elektrycznie przednia oś umożliwia przyspieszanie i wyhamowywanie każdego koła oddzielnie, a tym samym uzyskanie indywidualnego rozkładu momentu obrotowego i szczególnie wysokiej dynamiki jazdy.


Niesamowite wartości przyspieszenia.

Niesamowite wartości przyspieszenia.

Kierowca może ruszać, używając wyłącznie silników elektrycznych, przy czym auto najpierw jest napędzane silnikami umieszczonymi na przedniej osi, a silnik elektryczny na wale korbowym stanowi wsparcie podczas krótkotrwałego przyspieszania.

Widok boczny Mercedes-AMG Project ONE.

Jednak gdy kierowca mocniej naciśnie pedał gazu i potrzebuje więcej mocy, włącza się również silnik V6. Wraz ze wzrostem obrotów jednostka napędowa zaczyna oddawać swoją pełną moc. Po wybraniu funkcji Race-Start przyspieszenie osiąga imponujące wartości – do uzyskania prędkości 200 km/h potrzeba mniej niż sześć sekund. Jeśli jednak kierowca zdejmie nogę z gazu i pozwoli autu się toczyć, system przełącza się na napęd elektryczny przedniej osi, a w trakcie hamowania w normalnych warunkach jezdnych odzyskuje do 80% energii, którą następnie przekazuje do akumulatora.

8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów.

Spojrzenie na wnętrze Mercedes-AMG Project ONE.
Widok tylny Mercedes-AMG Project ONE.

8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów.

Przeniesienie napędu na tylne koła następuje za pomocą 8-biegowej skrzyni biegów, stworzonej od podstaw na potrzeby Mercedes-AMG Project ONE. Skrzynia biegów jest sterowana hydraulicznie, a biegi mogą być przełączane automatycznie lub ręcznie za pomocą manetek. Za hamowanie odpowiada zmodernizowany wysokowydajny ceramiczny układ hamulcowy z kompozytowymi tarczami hamulcowymi o zoptymalizowanej masie. Niewielki ciężar zmniejsza nieamortyzowane masy, poprawiając dynamikę jazdy i zwrotność.

Innowacyjne zawieszenie typu push-rod.

Innowacyjne zawieszenie typu push-rod.

Z przodu i z tyłu pojazdu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Regulowane gwintowane zawieszenie cechuje się wieloma niestandardowymi rozwiązaniami. Obie kolumny typu push-rod zamontowano poprzecznie do kierunku jazdy. Zadania konwencjonalnych poprzecznic rurowych przejmuje innowacyjny układ sprężyny i amortyzatora. Takie rozwiązanie skutecznie zapobiega przechyłom w trakcie gwałtownych korekt toru jazdy, a przy tym nie wpływa nagatywnie na komfort. Zestrojenie sprężyn i amortyzatorów dobrano pod kątem idealnego wyważenia, intuicyjnego prowadzenia i, przede wszystkim, sportowego charakteru. Wpływ na dynamikę jazdy ma również zastosowanie napędu na cztery koła oraz możliwość wektorowania momentu obrotowego.

Więcej niż samochód wyścigowy dopuszczony do ruchu ulicznego.

Więcej niż samochód wyścigowy dopuszczony do ruchu ulicznego.

Mercedes-AMG Project ONE to nie tylko wyścigowy bolid dopuszczony do ruchu ulicznego, dzięki któremu hybrydowe rozwiązania Formuły 1 trafiają niemal bez zmian na zwykłą drogę, a osiągi znane z toru wyścigowego bez problemu łączą się z codzienną użytecznością. To także źródło cennych informacji na temat wysokowydajnego hybrydowego napędu plug-in i rozwoju układów zawieszenia oraz pokładowej elektroniki. Wnioski, które wynikną z jego eksploatacji, pomogą w opracowywaniu kolejnych seryjnych aut AMG.

Widok boczny pojazdu Mercedes-AMG Project ONE z otwartymi drzwiami skrzydłowymi